کتاب عروسکخانه

اثر هنریک ایبسن از انتشارات کارنامه - مترجم: منوچهر انور-برترین رمان های گاردین

خانه عروسک (1879)، شاهکار هنرپیشه تئاتر است که برای اولین بار ریاکاری وحشتناک ازدواج طبقه متوسط ویکتوریا را در صحنه نمایش داد. خانه ی عروسک بیداری نورا هلمر را از زندگی قبلی که قبلا آن را مورد بررسی قرار نداده بود، از دست داد. پس از تمام عمر خود توسط پدر یا همسرش توروالد حکم داده شده است، نوا در نهایت می خواهد بپرسد که پایه و اساس همه چیزهایی است که اعتقاد داشتند، هنگامی که ازدواج او به آزمون برسد. پس از قرعه کشی پول از مردی که از نظر بدرفتاری به نام Krogstad نامگذاری شده بود، با جعل امضای پدرش، او قادر به پرداخت پول برای سفر به ایتالیا برای نجات زندگی شوهر بیمار خود بود (او از وام بی اطلاع بود، معتقد بود که پول از پدر نورا ) از آن زمان، او مجبور شده بود تا راههایی را برای پرداخت وام خود به دست آورد، مخصوصا در مورد پول و راههای یک دنیای مجتمع که بیشتر به آن اهمیت می داد.


خرید کتاب عروسکخانه
جستجوی کتاب عروسکخانه در گودریدز

معرفی کتاب عروسکخانه از نگاه کاربران
«نورا: شماها هرگز دوستم نداشته‌این. تنها فکر می‌کردین بامزه‌ست که عاشق من باشین.»

«هِلمر: من با خوشحالی می‌تونم شب و روز برات کار کنم، نورا، - به خاطرت زیر بار دلتنگی و نداری برم. اما هیچ‌کس نیست که از آبروش برای اونی که دوست داره بگذره.
نورا: صدها هزار زن این کار رو کرده‌ان.»
*
معتقدم ایبسن بهترین نمایشنامه‌نویس تاریخ است. من سال‌ها با «مرغابی وحشی» و «دشمن مردم» زندگی کردم و هنوز هم بهشان فکر می‌کنم. بخش‌های مهمی از خودم را با ایبسن شناختم در نوجوانی. و هنوز هم این شناخت ادامه دارد؛ مواجه با جهان را با ایبسن یاد گرفتم.

در این شاهکار، با روایتی پیوسته مواجهیم که به‌طور نامحسوس و در کمال هنرمندی، شاخه‌های مختلفی از حرف‌ها و پیام‌ها از آن می‌روید. کتاب جملات بسیاری دارد که مناسب نقل‌قول کردن هستند.
با تعمق در رفتار کروگستاد، می‌فهمیم چرخش در زندگی و رضایت از آن، می‌تواند کینه‌ها و حسادت‌ها را بزداید.
در پرده‌ی دوم، سخن از حقیقت است. دروغگو بودن مطلقا بد است؟ آیا خلاف قانون رفتارکردن برای نجات جان آدم‌ها روا است؟
در پرده‌ی سوم مهم‌ترین خط داستانی رو می‌شود. آدم‌ها به درک عروسک‌خانه‌ای رفتار کردنشان می‌رسند. هلمر به نورا (همسرش) می‌گوید برایش برقصد و شکلات نخورد که دندان‌هایش خراب نشود. از قضا این زندگی خیلی هم «شاد» است. همه رضایت دارند در آن؛ زن، شوهر و بچه‌ها.

این است زندگی آدم‌های معاصر. ایبسن اینقدر بنیادی به مسائل بشر می‌پردازد که بنظرم ماها هرجا در زندگی به گره‌ای برخوردیم باید به آثار ایبسن رجوع کنیم.
آدم‌ها الگوی زن خوب، شوهر خوب، دوست‌پسر خوب، دوست‌دختر خوب، را آن‌قدر درونی می‌کنند که دیگر ردی از اراده‌ی خودشان در بودنشان وجود ندارد. آدم‌ها برای نگهداری زندگی شاد و خرم و بی‌دغدغه‌شان، نقش‌هایی که اجتماع برایشان معین کرده را می‌پذیرند و در این عروسک‌بازی، نقش عروسک را اجرا می‌کنند. چون «جواب می‌دهد».
یاد گرفته‌ایم که زندگی خوب یعنی شوهر خوب، و شوهر خوب دکتر است، و برای این‌که جذب ما شود باید بینی‌مان را عمل کنیم.
یاد گرفته‌ایم برای تحت‌تاثیر قرار دادن او در «دیت»، این‌طور و آن‌طور رفتار کنیم.
دیگر بروز «خودِ واقعی‌»مان امر ناپسندی تلقی می‌شود.

نورا متوجه این بازی می‌شود و چاره را در «تنهایی» می‌یابد. از شوهر و بچه‌ها و خانه‌اش جدا می‌شود تا درباره‌ی همه‌ی چیزهایی که یک ‌عمر بهش خورانده‌اند - از جمله دین و ارزش‌ها و قوانین - فکر کند و به نتیجه‌ی خاص «خودش» برسد.
*
نشر شورآفرین از معدود نشرهایی است که با چاپ هر کتابش هدفی را دنبال می‌کند و در مجموعه‌های کتابخانه‌اش غایتی وجود دارد.
ترجمه‌ی این نشر از آثار ایبسن، با همکاری مرکز ایبسن‌شناسی دانشگاه اسلو صورت گرفته است. هم با زبان نروژی بررسی شده و هم از نظر ادبی و هم نمایشی؛ بلکه ژرفای آثار این نابغه بهتر منتقل شود.

مشاهده لینک اصلی
در نمایشنامه خانه عروسک، چندین مساله مختلف در دل داستان طرح ریزی شده است. مخاطبان این نمایشنامه معمولا با پرسش های این چنینی مواجه می شوند: آیا نورا حق داشت شوهر خود را ترک کند؟ آیا ازدواج آن ها ایده آل بود؟ آیا ازدواجی که ایده آل نباشد یک ازدواج واقعی نیست؟ آیا نورا باید شوهر خود را فریب می داد؟ آیا حق داشت به جعل سند بپردازد؟ آیا امکان ندارد کسی با یک توجیه خوب از قانون تخطی کند؟ آیا اقدامات نورا ایده آل بود؟ آیا ایبسن به ازدواج بدون اعتماد متقابل اعتقاد دارد؟

ولی به نظر می رسد مساله اصلی که این نمایشنامه مطرح می کند، ملموس تر و جهان شمول تر از پرسش های بالا باشد. به طور کلی، نمایشنامه های متکی بر مساله که در آن، نویسنده از طریق شخصیت ها و طرح داستانی به بررسی یکی از مسائل و مشکلات دنیای مدرن بپردازد؛ چیزی نیست که در کارهای ایبسن زیاد ببینیم، در واقع هیچ هنرمند بزرگی به آن صورت وارد این حوزه نمی شود. نمایشنامه های ایبسن با موقعیت ها و شخصیت هایی سروکار دارند که از دل زندگی مدرن بیرون آمده اند و به همین دلیل، تا حدی شبیه نمایشنامه های مساله محور هستند. اما آثار او نه به نمایش این مسائل می پردازند و نه تلاشی برای حل آن ها ارائه می دهند.

جوزف کنراد در یکی از آثار خود به نام جوانی اشاره کرده بود که دو نوع داستان وجود دارد: داستانی که سعی می کند معنای خود را دور از دسترس نگه داشته و آن را در غباری از ابهام فرو ببرد، و داستانی که در آن درست مثل هسته یک فندق؛ معنا در دل داستان وجود دارد. شاید بتوانیم دسته سومی هم اضافه کنیم: داستانی که در آن، بخشی از معنا در دل آن قرار دارد و بخشی از آن؛ بیرون از چارچوب داستان. شبیه یک غبار نرم، فریبنده، اسرارآمیز، دور از دسترس و وسوسه آمیز که گهگاهی به واسطه پرتوهای نوری که از درونش شعله ور می شود، خود را به رخ می کشد. معناگرایی کارهای ایبسن جزو دسته سوم قرار می گیرد. نمادها و طرح و توطئه کاملا مشخص است. این معنا است که نمادها و طرح و توطئه را احاطه می کند، آن ها را در پوشش خود فرو می برد و گهگاهی به شکل وسوسه برانگیزی مد نظر مخاطب قرار می گیرد. مخاطب حس می کند یک معنای پنهان وجود دارد. سعی می کند با مطالعه عمیق تر متن به آن دست پیدا کند. اما هربار بیش از پیش فریب می خورد، چرا که چنین چیزی در کار نیست. تا زمانی که به ورای نمایشنامه نگاه نکند پی به مساله اصلی که ایبسن مطرح کرده نمی برد. تازه در آن صورت هم تنها بارقه هایی از آن مشخص می شود. برای درک یک نمایشنامه، باید به درک شخصیت اصلی بپردازیم که نمایشنامه حول او استوار شده است، و تا زمانی که نتوانیم به نمادهایی که در دل یک شخصیت نهادینه شده است پی ببریم، نمی توانیم به شناخت درستی از او دست پیدا کنیم.

ادامه نقد در سایت نقد روز:
https://goo.gl/AFc6VL

مشاهده لینک اصلی
یک خانه عروسک. وقتی این کلمات را می شنوید، چه تصویری می آید؟ A @ perfect @ family؟ وضعیت مسالمت آمیز و بی گناه داخلی؟ دوستان در حال رفتن؟ آماده سازی برای جشن تعطیلات؟ زمان پخش! بله، نورا و توروالد به نظر می رسد زندگی کامل داشته باشند. مطمئنا، برخی از چالش ها در زندگی را متحمل شده اند، اما آنها زنده ماندند. در اینجا ما آنها را با یک خانه دوست داشتنی، دو خدمتکار، سه فرزند بازیگوش، دوستان و پول کافی برای جشن کریسمس در راه سنتی میبینیم. نورا با بچهها بازی میکند، در حالی که Torvald با یک دوست در مطالعه خود صحبت میکند. یک دوست دیگر به طور غیر منتظره وارد می شود خاطراتی از روزهای قدیمی @ وجود دارد. چقدر دلپذیر! اما ... یکی دیگر از شخصیت ها - یک دوست دوران کودکی، یک همکار ناراضی، یک عاشق خجالتی، یک شریک جرم و جنایت (همه در یک فرد پیچیده شده) وارد کنید - و این وضعیت به سرعت رو به زوال است. در زیر سطح آرام، غرق شدن اسرار، ترس، سوء ظن، فریب و انتظارات پیچیده می شود. بدون توجه به همدستی خود، نورا تلاش می کند تا وضعیت را مدیریت کند، اما پیچ و خم پیچیده است. انحلال فراتر از هر کنترل است. نورا وحشت زده، مضطرب و هیجان آور است؛ او پس از رقص تارانتلا مشهور خود را برای همه مهمانان حزب، خود را از طریق @ انتظار برای یک چیز فوق العاده اتفاق می افتد @ پس از حزب لباس حزب بوکس را تحریک می کند. در پایان، هرچند @ چیز فوق العاده @ چیزی نبود که کسی انتظار داشت - نه نورا و نه توروالد و نه خواننده / مخاطب. زمان پخش تمام شده است خانه عروسک خانه آینه است. تحریف ها برای نورا برای دیدن نشان داده شده است. چگونه او پاسخ خواهد داد؟ گوش دادن به ضبط این بازی توسط Librivox اولین تجربه من از کار هنریک ایبسن بود. این بررسی کوتاه مدت نمی تواند عدالت را انجام دهد. من بر روی یادداشت هایم خیره می شوم من همچنان شگفت زده می شوم من باید دوباره آن را بشنوم. شما باید آن را برای خود بخوانید.

مشاهده لینک اصلی
نوشته شده در سال 1879، @ Dolls House @ یک نگاه بسیار مدرن در مورد ازدواج برای زمان خود بود. نام نمایشنامه از راه نورا به عنوان یک عروسک و یا یک کودک جوان توسط توروالد، شوهر غالب او رفتار می شود. نورا مشکل دارد چون او مخفیانه یک یادداشت برای وام برای تامین مالی سفر به آب و هوای گرم زمانی که شوهرش به شدت بیمار بود جعل کرد. اگرچه نورا در ابتدای بازی به نظر میرسد از نظر سرسختی و سرسختی است، اما احساس می کند که او تا حدی به دنبال دستیابی به شوهرش است. او دارای نقایص است، اما یک زن قوی وجود دارد که مایل است جهان را تجربه کند. او نیاز دارد تا خود را به عنوان یک انسان در خارج از نقش همسر و مادر پیدا کند. این یک بازی است که می تواند از بسیاری از دیدگاه های مربوط به تعهدات اخلاقی زنان به خانواده اش و نیز تعهدات خود نسبت به خودش نگاه شود. این بازی با لحظات کمیک و جدی سرگرم کننده بود و ایده هایش می تواند یک بحث خوب را ایجاد کند.

مشاهده لینک اصلی
من این را خواندید. من می خواهم ببینم اگر: - هنوز هم فکر می کنم ارزش پنج ستاره دارد. من لذت بردن از نمایشنامه های قابل شنیدن است.این روزنامه قابل شنیدن امروز (30/03/2012) است، بنابراین تنها 99 سنت هزینه دارد. ********** من خیلی دوستش داشتم، دومین بار. من چهار ستاره را داده ام. خطوطی وجود داشت که من مخالفت می کردم، که فکر می کردم می توانست بهبود یابد. من تقصیر را دوست داشتم من عاشق وقتی که در پایان Nora اجازه Torvald â € œâ € â € œ. او صحبت می کند و گفت و گو می کند و تلاش می کند برای اولین بار پس از هشت سال ازدواج توضیح دهد که چگونه او فکر می کند و چگونگی ارزشش با آنچه تورودال فکر می کند نیست. البته، توروالد، او نمیتواند (مشاهده اسپویلر) [درک (پنهان کردن اسپویلر)]! شگفت انگیز این است که این بازی سه گانه در سال 1879 منتشر شد. در دسامبر همان سال، در تئاتر سلطنتی کپنهاگ به نمایش درآمد. اسکاندیناوی ها در ردیف رهایی زنان بودند. واقعا، واقعا خوب بازی. این محتوا است چیزی میگه درباره عشق، درباره روابط و نشان دادن تفاوت ذاتی در مورد اینکه چگونه مردان و زنان فکر می کنند. ما برابر است، اما متفاوت است. خطوط خنده دار و خنده دار مانند این است: توروالد می گوید: \"تقریبا همه کسانی که در اوایل زودرس زندگی می کنند، مادرانی دارند که دروغگو هستند.\" نورا می پرسد: \"چرا مادرت هستم\"Torvald پاسخ می دهد: مادران نفوذ می کنند که غالب است، اما پدران ..... @ Torvald و Nora همسر و همسر هستند. آنها سه بچه دارند و هشت سال ازدواج کرده اند. و بله، آنها یکدیگر را دوست دارند ... اما این به این معنا نیست که آنها چشم به چشم و یا شخصیت های خود را مطابقت دارند. یک بازی با یک کتاب متفاوت است. فقط یک یا دو ساعت طول می کشد تا یک پیام را ارائه دهد، شخصیت ها را جذب و سرگرم کند. این بازی همه سه شگفت انگیز را انجام داد. با این حال، من همیشه کتاب های طولانی تر را کوتاه تر ترجیح می دهم. اکنون می دانم که من دیگر اجرای نمایش های صوتی را در صوتی امتحان خواهم کرد. در حال حاضر یک کلمه در مورد این عملکرد کامل بازی توسط L.A. تئاتر آثار. ویژگی های آن: کالیستا فلکارت به عنوان نورا هلمرتیم دکی به عنوان توروالد هلمر تونی اباتمارکو به عنوان دکتر مارک ژانویه الیاس به عنوان آن ماری و هلن گرگی ایزین به عنوان نیل کروگستاد جوبث ویلیامز به عنوان عملکرد خانم لیندا فلکارت در پایان بهبود می یابد. در آنجا او دیوانه است و به تورولد می گوید. در ابتدا او پرشده و عصبی است. من متوجه شدم که نکته هایی که از دکا و ابات مركو به دست می آید، غلط است. صدای الیاس با صداهای اداری و خدمتکار هماهنگ شد. ویکتوری ویلیام خوب، متقاعد کننده بود. داستان اینتینا مورد علاقه من بود. صدای او کاملا سازگار بود، همانطور که نیل کروگستاد را تصور کردم. جلوه های صوتی، قطعا بهبود یافته است. در نهایت یک دره کوچک است، اما به نظر می رسد مانند یک گلوله توپ. من با تمام نمایشنامه ها مشکل دارم، حتی در یک کتاب صوتی معمولی. من ترجیح می دهم با استفاده از تخیل خودم به جای ارائه نمایشنامه ها، استفاده کنم. تقاضای چنین چیزی غیر منطقی است این عملکرد بود! در پس زمینه شما می شنوید خنده، دودی، آه از مخاطبان. من می توانستم بدون آن کار کنم. عملکرد بر مبنای ترجمهی رولف فلیده است. من خطوط را با فرمت کاغذ کتاب مقایسه نکردم با این حال زمانی که آزاد شدم متوجه شدم.

مشاهده لینک اصلی
** هشدار اسپویلر ** من نمی توانم درک کنم که چرا بسیاری از آنها به عنوان نخستین \"فمینیست\" بازی می کنند. من نمی توانم داستان های بسیاری از فمینیست ها را احساس کنم که احساس نیاز به ترک خانه و خانواده را دارند تا خودشان را پیدا کنند. در مورد راه رفتن بر روی فرزندان شما زنانه چیست و در این مورد حتی نگوئید خداحافظ؟ برای چند روز، من در مورد آنچه همت مردانه به یک فمینیست است فکر می کنم. من این سوال را به خانواده ام انداختم، و دختر 15 ساله من گفت: \"شما به معنای یک حرکت تند و سریع است؟\" من فکر می کنم که خلاصه می کنم که چگونه در مورد انحطاط فمینیسم به مفهوم خودخواهی و فقدان احساس می کنم مسئولیت اقدامات یک نفر. این بازی بسیار خوب نوشته شده است، حتی جذاب است، تا پایان، اما من آن را یک ستاره برای پایان دادن به باحالی دادن.

مشاهده لینک اصلی
Ibenova @ Dollhouse @ بهترین نمونه ای از یک نمایشنامه مدنی با ویژگی های مختلف است. عمل این درام بر اصول علیت آغاز می شود، در حالی که شخصیت ها به روانشناسی و اصل منطق پایبند هستند. در همان زمان، شخصیت ها به عنوان اعضای staleža وسط و در راه سازگار نشان داده و آمده دلربا قابل پیش بینی رفتار آن دوران. شهرستان پیچهای درام graÄ'anske همیشه سالن به عنوان یک محل که در آن به ترکیب استادان زن های دولتی و خصوصی و در آن. اغلب الکترونیکی ‡ پنجره های بزرگ رو به خیابان هستند و مجموعه ای کامل از قوانین به یک سالن باید مانند نگاه وجود دارد و چگونه ponaÅ¡au njemu.Nora معمولی است در این زمان یک زن - همسر، مادر و دوست، اما با پول و حفظ شهرت خانواده محبوس است. مجموعه ای از شرایط او را مجبور کرد تا امضای پدر مرحومش را بسازد و به همین ترتیب او را در موقعیت غیرقابل انکار قرار دهد. این قرارداد که او را مجبور کرد تا به وام پولی قابل ملاحظه ای برسد و پس از آن بدون اطلاع همسرش به دستمزد باز می گردد. به این دلیل، آن اجتناب ناپذیر است به مقابله نورا او و زمانی که شما به آن می آیند، نورا doživljava بیداری و بدان که چه زندگی زندگی و چگونه آنها را ببینید افراد دیگر، در حالی که تحقق najvažnija که کند شوهر او را دوست ندارد، و باید گفت و گو napustiti.Kroz همه شخصیت آستانه می بینیم که آنها بیشتر به خاطر تماشاگر در حوادث اما به دلیل چه شده است تا در زندگی واقعی صحبت طراحی شده اند. اوج در آنها طول می کشد تا زمانی که واقعا شگفت انگیز است که هر چیزی واقعا اتفاق می افتد و رویداد خود را به سرعت پخش می شود. در همان زمان در حال حاضر جالب ترین Norina (تنها) دانش و خروج آن از طریق یک درب که برای ما به معنی محل برای راه اندازی POA جدید خود است. تنوع جالب در تفسیر این منطقه، که در آن ما سازگاری GC خود را که در آن نورا هنوز predomiÅ¡lja در پشت درهای بسته و بازده ‡ و همسرش، در حالی که برخی سازگاری در حال تغییر محل پس چه نورا یک قاتل تبدیل می شود. بود مورد پایان ental شانس ‡ یادآور شد، در مقابل از ما می تواند یک نمونه از ملودرام به عنوان استخراج حضور ازkostura گنجه @ و یا افشای راز تولد مدت است که نشان دهنده ستون فقرات از اقدامات یک ملودرام، با احساسات از شخصیت. یکی دیگر از عناصر معمولی، شخصیتی است که نقش یک رزونر را بازی می کند و در واقع توسط نویسنده نوشته شده است. این توصیه ها و پیشنهادات می دهد، معمولا آن را به یک دکتر و یا یک معلم می آید و به عنوان یک قاعده او قهرمان بدبختی است و poverava.Rezultat همه شرایط و رویداد raÄ'anje خودآگاهی در نورا است، و خروج او به من یک سیگنال مثبت بود و حرکت به سمت راست در حالی که این مهم بسیار ارزشمند است، این نوع درام چیزی است که در محدوده منافع من می افتد، و از این رو تنها چهار ستاره از من است.

مشاهده لینک اصلی
کتاب های مرتبط با - کتاب عروسکخانه


 کتاب پیگمالیون
 کتاب رنگین کمان
 کتاب نشانه چهار
 کتاب اما
 کتاب در راه
 کتاب خیابان نیوگراب